Tuesday, July 26, 2011

Lapan Belas

Berdiri engkau dibalik cahaya
Angin yang dingin mencuba nasibnya
Menepuk batang susuk tubuhmu
Burung murai tak henti mengajak berborak

Dengan siapa hendak kubandingkan kisah kita?
Shah Jihan dan Mumtaz?
Tangisan sedih dibalik sejarah Taj Mahal
Lebih lagi akan terbina untuk engkau

Dengan siapa hendak kubezabandingkan lagi?
Rama dan Shinta?
Tentang seekor binatang ia turutkan
Satu pelosok alam akan tertangkap untuk engkau

Dengan siapa lagi perlu kita bahaskan tentang kita?
Laila dan Majnun?
Seumur hidup terpenjara tersiksa akibat terlarang
Hingga titisan darah jantan terakhir aku gadaikan

Angin semalam laju menyumbat telinga
Bisik kencang perlahan lahan
Apa lagi ada pada aku
Tiada apa dengan aku

Aku dan kau
Kau dan aku
Aku kau, aku kau
Kita?

Hari ini hari lapan belas kita

0 suara balas:

Post a Comment